Kannanotto 22.11.2012

Vanhemmuuden kustannusten tasaisemmalle jaolle naisten vahva tuki

Naisjärjestöjen Keskusliiton syyskokous 21.11.2012:

Vanhemmuuden kustannusten tasaisemmalle jaolle naisten vahva tuki

Suomalaiset naisjärjestöt antavat vahvan tukensa vanhemmuuden kustannusten tasoittamiseksi tehdylle kansalaisaloitteelle.

-Vanhemmuuden kustannukset eli vauvan hinta on asia, joka pitää päättää tupo-pöytien sijaan eduskunnassa, kuten muutkin  perhe- ja sosiaalipoliittiset kysymykset, Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Sirkka-Liisa Anttila vaatii.

Naisjärjestöjen Keskusliitto, joka tavoittaa jäsenjärjestöjensä kautta yli 400 000 suomalaisnaista, antaa tukensa Yrittäjänaisten Keskusliitolle, joka on tehnyt asiasta lakialoitteen Suomen Yrittäjien tuella.

-Vanhemmuuden kustannusten jaon tarkistaminen on kirjattu kolmeen tuoreimpaan hallitusohjelmaan, mutta siitä huolimatta koko yhteiskuntaa hyödyttävät vauvat maksatetaan edelleenkin naisyrittäjillä ja muilla naisia paljon työllistävillä yrittäjillä. Siksi haluamme kannustaa eduskuntaa ottamaan asian käsittelyyn, Yrittäjänaisten Keskusliiton toimitusjohtaja Heli Järvinen perustelee.

Kansalaisaloite vanhemmuuden kustannusten tasaisemmasta jaosta on allekirjoitettavissa osoitteessa www.kansalaisaloite.fi kunhan verkkopalvelu loppuvuodesta valmistuu.

Sirkka-Liisa Anttila, p.050 511 3044
Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja